• analfabeți digitali
  • coloniști digitali
  • nativi digitali

E lesne de înțeles cine face parte din prima categorie. Sunt, în principal, părinții noștri. De ce sunt analfabeți digitali? Gândește-te că mulți dinte ei nici dublu click nu pot da.  În a doua categorie intrăm noi, cei care am crescut cu tehnologia, care știm am adoptat-o și am transformat-o în stil de viață. Coloniștii digitali știu care este legătura dintre un creion și o casetă audio, dar știu și cum să lucreze cu ultimul model de laptop apărut pe piață, ba chiar să-și câștige existența cu el.

Ultima categorie, și cea mai importantă din punctul meu de vedere, este cea care dă peste cap de câțiva ani toate datele pe care noi le știam despre comportamentul consumatorului.

Nativii digitali s-au născut după 1990, nu au cunoscut nimic altceva decât ascensiune din punct de vedere tehnologic și nici nu au habar de un alt stil de viață care să nu graviteze în jurul lumii digitale. Ei sunt cei pe care îi compătimim că n-au avut copilăria frumoasă din fața blocului sau din satul bunicii, dar în pofida superiorității noastre închipuite, ei sunt cei care gândesc altfel decât noi dinainte să se nască. Pe scurt, sunt mai deștepți ca noi. În viața lor, noi suntem doar cei care i-au introdus în lumea digitală, suntem coloniștii.

Rețele, frumoasele mele rețele

Bună, sunt Marian, am 28 de ani și am folosit deja câteva rețele de socializare care au fost populare la vremea lor. Îmi amintesc de mIRC, cel pe care-l consider străbunicul hashtagului, de Yahoo Messenger, Hi5 și… de Facebook.

Chiar dacă Twitter mi-a schimbat viața profesională, ei bine, trebuie să recunosc că Facebook a schimbat jocul în ultimii 10 ani.

A schimbat jocul în business, în marketing, comunicare, advertising sau presă (care e dependentă de Facebook pentru că-i aduce trafic). A schimbat comportamente și a generat altele noi și, izolat, fobii sau dereglări de ordin psihic. Facebook, care a dat startul pieței de rețele sociale așa cum o știm acum, a inventat like-ul. Nu este cea mai mare descoperire din istoria omenirii, dar este extrem de important pentru noi. Dacă o poză  face cât 1.000 de cuvinte, atunci un like face cât 1.000 de poze. Un like poate fi echivalentul glonțului care a început primul Război Mondial, îl poate începe pe al treilea.

La nivel mondial, după 10 ani de existență, Facebook este de departe cea mai populară dintre rețelele de socializare. Este folosită cu precădere de nativii digitali și coloniști digitali. În România avem demult peste 7 milioane de useri, nu știm exact ce vârstă au toți ca să-i băgăm într-o categorie, dar pot să vă spun că majoritatea paginilor pe care le administrăm noi în agenție au ca plajă de vârstă majoritară 18 -24 de ani, extinsă la 35. Ei bine, și ce-i cu asta? Era de așteptat, o să spui.

Facebook = Internet. Facebook = Social Media. Facebook-ul meu.

Partea interesantă acum vine. Am observat un comportament aparte.

Noi, coloniștii digitali, când stăteam pe internet, stăteam pe internet. În mare parte făceam surfing, căutam filme sau muzică, citeam sau participam activ pe formuri. Am făcut la fel și când au venit primele rețele de socializare peste noi.

Nativii digitali nu fac asta. Nativii digitali când stau pe net, stau de fapt pe Facebook! Oprește-te o clipă și gândește-te la momentul în care ai avut ultima dată tangență cu o persoană care are 18 ani. Care e percepția ei asupra internetului?

Pentru nativii digitali, Facebook se confundă cu Internetul. Facebook a făcut tot posibilul să rețină userii în rețea, încât acum aproape că nu mai ai nevoie de altceva ca să fii amuzat sau informat. Iar dacă se întâmplă cumva să părăsești Facebook, o faci pentru câteva minute și apoi te întorci.

Pentru nativii digitali, Facebook a devenit un internet în internet. Un intranet, cum au coreenii din nord. Mai mult, o parte însemnată dintre voi, administratori și manageri de afaceri, când vă referiți la Social Media, rostiți Facebook. Voi spuneți că toată lumea e acolo, comunicatorii își dau ochii peste cap. Aveți dreptate, toți sunt acolo, dar asta nu înseamnă că se și potrivește pentru afacerile voastre.

Facebook a intrat atât de bine în viața noastră încât devine, ușor ușor, un bun personal. De câte ori ai auzit săptămâna asta “pe Facebook-ul meu” ca referință la contul personal de Facebook? Eu am pierdut șirul.

Cum va schimba asta lumea? Nu știu, dar știu că Facebook nu va dispărea cu una cu două de pe fața Pământului. Dacă nativii digitali îl confundă cu internetul, mediu prin care Facebook trăiește, atunci Facebook va atrage din ce în ce mai multe bugete de publicitate. Va deveni mai mare. Va strânge atâtea date și va dezvolta atât de multe servicii și opțiuni încât problema nu va mai fi că toată lumea e acolo, ci că nimeni nu mai iese de acolo.