Dacă facem excepţie de compunerile, textele şi temele din timpul şcolii, foarte mulţi dintre noi întâmpinăm greutăţi, când ulterior suntem totuşi nevoiţi să scriem în secţiunea de blog a siteului pe care îl deţinem.

Am vrea să ne punem produsele sau serviciile într-o lumină cât mai bună, pentru că deja cunoaştem toate detaliile legate de ele şi totuşi nu avem siguranţa sau confirmarea că ceea ce facem ar putea avea un impact pozitiv asupra clienţilor sau a cumpărătorilor.

Şi ce facem când acest lucru se suprapune şi cu faptul că în acest moment nu avem bani de investit într-o strategie de comunicare social-media, când nu putem apela la o agenţie sau la un freelancer care să ne ajute contra cost?

Simplu, învăţăm să ne scriem singuri textele! Ideal e să cauți ajutor specializat, dar poți încerca și tu dacă nu consideri oportună o astfel de investiție în imaginea afacerii tale.

În rândurile care urmează, îţi vom pune la dispoziţie câteva informaţii care îţi vor uşura munca!

1. Documentează-te în plus!

Ştii totul despre produsele şi serviciile tale, deci la ce bun să te documentezi mai mult, de ce ai face asta, dar mai ales cum? Documentarea este bine venită în orice moment, pentru că ea ne ajută să identificăm idei sau puneri în text complet diferite faţă de ceea ce noi ştim deja cu exactitate. Ne ajută să fim mai introspectivi şi mai vigilenţi cu aspectele pe care e posibil să le fi uitat sau pe care în mod normal le-am fi omis.

Aşa că ne luăm 30 de minute să vedem cum au scris alţi oameni texte care vând pe siteuri concurente de pe piaţă sau pe siteuri din restul lumii, nu neapărat România. Lucru pe care îl recomandăm cu prioritate. Siteurile [din afară] pot fi mult mai concludente la nivel de text de informaţie şi structură!

2. Foloseşte povestirea în cerc

Ai vrea să scrii sub o formă uşor de urmărit, dar şi de digerat. Pentru început, totul ar putea deveni mult mai limpede dacă te foloseşti de povestirea în cerc. Îţi sună cunoscut nu? Da, pentru că ai învăţat asta în liceu. Aşadar, hotărăşte-te asupra unei idei centrale, care ţi-ai dori să fie evidenţiată pe tot parcursul textului. Noteaz-o pe o hârtie şi aşează hârtia astfel încât să fie în spectrul tău vizual pe tot parcursul timpului. Pornind de la această idee, creează un text concis, uşor de reţinut, în care să prezinţi înformaţii despre ceea ce vor putea cititorii să găsească în cuprins.

Nu da informaţii pe care te-ai gândit deja că îţi doreşti să le argumentezi, iar dacă o faci, expune-le în aşa fel în cât să stârnească curiozitatea nu să îi aducă cititorului mulţumirea că a aflat deja totul.

După ce eşti mulţumit de text poţi trece mai departe la cuprins. În cuprins trebuie din nou să oferi informaţii concise, doar că de această dată ele trebuie să aibă o cursivitate explicativă. Ia-ţi 5 minute de gândire, în care să te prefaci că nu ştii nimic despre subiect şi că ai ajuns pe siteul X tocmai pentru a afla mai multe. Să zicem că vrei o pereche de cizme de piele. Cizmele de piele oferite de acest producător nu doar că au cel mai bun material, dar sunt şi lucrate manual, iar fiecare cizmă are material individual.

Ai văzut deja preţul lor şi chiar dacă e cam piperat ai fi totuşi dispus să dai banii, tocmai din acest motiv vrei toate informaţiile care te-ar putea convinge să le achiziţionezi.

Ce ai vrea să citeşti, ce ai vrea să ţi se confirme sau infirme, vrei şi o poveste sau doar informaţiile scrise cu liniuţă?

Clientul vrea să cumpere, adevărat, dar cum îl convingem să o facem într-adevăr? Simplu, îi oferim o poveste fără a-i înşela aşteptările în mod inutil. Sinceritatea şi caracteristicile produsului vor vinde oricum, estetica textului e doar un twist, un cadou din partea casei.

Gândeşte-te că tu vrei aceste cizme, deci încearca ca propoziţiile concise despre care vorbeam mai devreme să aibă o formă caldă şi calmă, prietenoasă, aşa cum e atitudinea vânzătoarei draguţe din mall care a fost de acord acum ceva timp să îţi retuneze banii pe o bluză al cărei defect nu l-ai observat la cumpărare.

Notează-ţi pe hârtia cu ideea principală ce alte aspecte ţi-ai dori să reiasă din text, ce informaţii vrei să ajungă în principal la viitorul cumpărător? Faptul că cizmele sunt unicat, că sunt lucrate manual, că designul este diferit pentru fiecare în parte?

Ia fiecare aspect şi subliniază-l într-un mod cât mai puţin imperativ. Adresează-te ca unui prieten, gândește-te că-i explici de ce produsul sau serviciul tău e cel mai bun și vorbește pe limba lui.

După ce ai hotărât că toate argumentele tale au o formă care te mulţumeşte, ocupă-te de concluzie. Reia ideea din primul paragraf, doar că într-o manieră care să denote că şi tu şi posibilul cumpărător sunteţi deja prieteni, tocmai pentru că împărtăşiţi un secret, cel al produsului tău!

3. Foloseşte cuvinte cheie

Foaia aceea pe care ţi-am tot recomandat să scrii devine din ce în ce mai utilă, nu? Fă un brainstorming cu tine, gândeşte-te care cuvinte îţi caracterizează cel mai bine produsul sau serviciul, fă o listă de 20 de cuvinte, iar apoi lasă ca fiind prioritare doar 10 dintre ele. Citeşte încă o dată textul şi gândeşte-te unde le-ai putea introduce pe cele pe care ai uitat să le foloseşti, înlocuieşte-le pe cele pe care le-ai folosit cam mult şi estetizează sintagme cu ajutorul lor.

Evită repetiţiile supărătoare, da, chiar aşa se numesc în fonetică, iar asta pentru că ele supără, la fel ca un dezacord sau un oximoron. Supără şi irită, cititorul va avea senzaţia că unicul tău scop este de a-l obliga să cumpere, nu de a-l convinge şi ştim că nimeni nu vrea asta.

Foarte important, nu uita să foloseşti la final un Call to Action, adică o sintagmă prin care îi îndemni propriu zis pe oameni să cumpere. Îţi poate părea un aspect de prost gust şi poate că ai dreptate, dar studiile au dovedit că într-adevăr funcţionează de minune! Aşa că te sfătuiesc să găseşti o formulă simplă şi prietenoasă de îndemn, pentru că asta îi face pe posibilii tăi cumpărători să se simtă în interacţiune cu tine.

4. Lasă textul la dospit

Bravo! Ai terminat de scris textul şi eşti mulţumit că ai reuşit să faci asta fără niciun cost, chiar mai mult de atat, ai învăţat lucruri noi şi folositoare. Ştim că eşti entuziasmat şi abia aştepţi ca lumea să îl citească, să îi dea share şi like, dar ai puţină rabdare. Salvează-l şi timp de câteva ore ocupă-te de lucrurile obişnuite, 3 ore ar fi suficient. De ce 3? Pentru că e cifră magică! Glumesc, lasă-l cât timp vrei şi nu te mai gândi la el. Când vei fi hotărât să-l recitești, textul tău va fi într-o lumină complet nouă. Vei realiza că unele cuvinte nu sună chiar bine, că ai mai adăuga nişte conectori ca să îl faci mai lin şi parcă ai mai tăia şi din introducere dacă tot veni vorba.

Aproape că îl vezi ca şi cum ar fi scris de altcineva, ceea ce e bine şi productiv. Pentru siguranţa ta, trimite-l şi unui prieten. Genul de prieten care corectează toate statusurile prietenilor de pe Facebook şi poate fi enervant de atent la greşeli. Genul ăsta de prieteni schimbă vieţi, bloguri şi siteuri.

5. Aranjează-l ca la carte!

Indiferent de tema siteului pe care se găseşte blogul sau de platforma pe care e acesta, sunt câteva aspecte legate de tehnoredactare pe care e absolut necesar să le aplici şi noilor tale texte.

În primul rând aranjează-l încât să fie Justify, dă-i o spaţiere de 1,5 şi pune un tagline după primul paragraf sau după primul paragraf şi prima poză. Dacă tot vorbeam mai sus pe faptul că posibilul cumpărător trebuie să simtă că interacţionează, atunci trebuie să ştii că anumite cuvinte scrise cu bold sunt şi ele o modalitate de a da textului o notă ceva mai interactivă.

Separă paragrafele, încât să nu pară o clădire de birouri de 70 de metri, ci mai degrabă o vie terasată din Toscana. Asta ca să îi oferi cititorului o stare de relaxare şi entuziasm la gândul că va citi tot ce vrea. Nu uita că cititorul tău scanează textul îninate de toate și abia apoi decide dacă-l citește sau pleacă.

5.1 Dacă textul tău este ceva mai lung (ca al nostru de exemplu) poţi crea la final un rezumat al celor mai importante idei. De această dată noi am ales să facem un infografic, dar tu poţi începe cu maxim 5 idei pe care le regăsim în text.

tumblr_inline_nce90ubPd61skxcqc

Dacă nu te descurci singur, te ajutăm noi. Contacteză-ne!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *